Köpvillkor
Vi tycker det ska vara tryggt och enkelt att handla på internet, därför är det självklart för oss att följa konsumentverkets rekommendationer och Sveriges lagar.
När du lägger en beställning på vår webbutik ingår du ett avtal med oss, och det innebär bland annat att du godkänner våra köpvillkor som beskrivs här.
Priser och betalning
Priser
Alla priser anges inklusive moms, i svenska kronor. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och ev betalningsavgift.
Vi reserverar oss för ev felaktigheter i priser som uppges i butiken och för förändringar i sortimentet, tex slutförsäljning.
Betalning
FAKTURA
Ett tryggt och enkelt alternativ för privatpersoner. Du betalar först när du fått hem varan och behöver inte lämna ut känsliga kortuppgifter över nätet. Du har, som alltid, 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans och hemförsäljningslagen. Vi erbjuder dessutom en ökad ångerrätt ('öppet köp') i upp till 30 dagar.
För vår och din säkerhet så utför vi en kontroll av betalningsanmärkningar och folkbokföringsadress vid fakturabetalning, du kommer därför få ett meddelande om att vi gjort en kreditprövning. Vid fakturabetalning så levererar vi endast till din folkbokföringsadress. Vill du ha leveransen till annan adress, kontakta oss så löser vi det tillsammans.
Fakturan skickas till dig via epost och du har 14 dagar på dig att betala. Fakturaavgift är 19 kr per köp. Vi använder Billmate som fakturapartner, och fakturan kommer alltså från dem, per epost. Här är deras detaljerade fakturavillkor.
BANKÖVERFÖRING FRÅN UTLANDET
I kassan finns möjlighet att lägga beställningar från Danmark och Finland, och dit har vi också en fast fraktkostnad. Kontakta oss om du vill beställa från andra länder så tittar vi på vilka kostnader det skulle innebära.
KORTBETALNING
Att betala med kort är snabbt, smidigt och säkert. Kortbetalningen hanteras av vår partner Billmate, ett väletablerat företag med säker hantering av alla uppgifter som behövs. Här är deras detaljerade villkor för kortbetalning.
Fraktkostnad och leverans
Du har normalt vår leverans 2-7 dagar efter beställning, om dina varor finns i lager. Vid högsäsong kan det dröja ytterligare några dagar. Beställningsvaror tar normalt 2-3 veckor.
TILL UTLÄMNINGSSTÄLLE
Vi har en fast fraktkostnad på 89 kronor inkl moms, oavsett storleken på beställningen. I avgiften ingår bland annat frakt och packmaterial. Vi skickar normalt med DHL. Leverans sker till det utlämningsställe som fraktbolaget anser är närmast din adress. Avisering sker till dig via SMS.
Ett spårningsnummer på DHL (www.servicepointinrikes.se) finns i din orderlista om du loggar in på Drängens så snart vi skickat din beställning.
Kontrollera direkt vid utlämningsstället att paketet inte är skadat. Om det har någon skada så ska det anmälas direkt till utlämnaren.
Om ditt paket inte hämtas ut så går det efter en tid i retur till oss. För outhämtat paket debiterar vi en avgift på 350kr inkl moms för att täcka våra kostnader.
Kontrollera att du lämnat rätt mobilnummer/mail för avisering.
HEMLEVERANS
Vi erbjuder också leverans till hemadress till de flesta adresser i Sverige. Leverans sker då helgfri vardag mellan kl 7-17. DHL kontaktar dig för att boka utkörning. Vi kan tyvärr inte automatiskt kontrollera att DHL erbjuder leverans till din hemadress, om tjänsten inte är tillgänglig så kontaktar vi dig för att söka ett annat alternativ, innan vi skickar din beställning.
Ångerrätt, reklamation och retur
Om du ångrat dig så kan du såklart skicka tillbaka ditt paket till oss. Vi har försökt göra det enkelt för dig genom att vi gör en returbokning via DHL. Din kostnad för returfrakt är 100kr om det inte är väldigt skrymmande varor.
Du har lagstadgad ångerrätt under 14 dagar från den dag du lagt din beställning. Vi har valt att öka den tiden till 30 dagar, där de sista 16 dagarna bara gäller varor i oanvänt skick.
Om du vill nyttja din ångerrätt så ska varan, inkl eventuell orginalförpackning och all tillhörande dokumentation/instruktionsblad/mm returneras till oss. Om du anser att varan har fel så ska du istället reklamera den.
Oavsett om det gäller ånger eller reklamation så måste du kontakta oss innan du skickar tillbaka något. Vi tar inget ansvar för varor som skickas tillbaka till oss utan att du kontaktat oss först. Varan ska skickas till oss senast 10 dagar efter att vi varit i kontakt. Vi hämtar ej ut paket som skickas mot postförskott eller måste hämtas utan att det är överrenskommet innan.
Vid ev retur - tänk på att packa väl.
Är innehållet skadat vid leveransen kan det tyvärr inte ersättas
Om du själv vill boka returfrakt, tänk på att paketet måste levereras till vår adress. Vi kan inte hämta hos ombud och vi löser ej ut postförskott.
Bifoga din följesedel eller något annat som visar vem paketet är ifrån.
Glöm inte att kontakta oss innan du skickar.
Leveransadress för retur:
Drängens Handelsbod
Barva 10
63505 Eskilstuna
073-5544453
När vi mottagit din retur och utvärderat dess skick (alt bekräftar fel vid reklamation) så återbetalas dina pengar, eller fakturan/kortbetalningen makuleras om den inte hunnit skickas. Är varan använd eller skadad har vi rätt dra av värdet av en skälig värdeminskning innan utbetalning. Om vi inte kan återskapa ett fel vid reklamation, eller om vi av annan anledning inte kan acceptera returen, så kontaktar vi dig så snart som möjligt för att lösa problemet.
När du utnyttjar din ångerrätt så står du själv för kostnaden för returfrakt, i enlighet med konsumentverkets rekommendation. För att göra det enkelt och billigt för dig så kan vi boka din returfrakt, det kostar då normalt 100kr om det inte är väldigt skrymmande varor. Om du reklamerat en vara som inte har något fel så utgår en avgift om 350kr inkl moms för att täcka våra kostnader.
Hantering av personuppgifter
Genom att skicka personuppgifter till oss via drangens.se så samtycker du till att namn och personuppgifter registreras i vår kunddatabas. Utöver det som krävs för att fullgöra vårt avtal med dig, kan uppgifterna komma att användas för att skicka information angånde erbjudanden från drangens.se eller från någon av de andra butiker som ingår i vårt företag.
Du har enligt Personuppgiftslagen (PUL) rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Från 25e maj 2018 gäller Datasäkerhetsförordningen (GDPR) istället för PUL. Läs mer här om hur vi arbetar med GDPR.
Övrigt
Vi reserverar rätten till ändring av information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vi har alltid rätt att neka ett köp, häva ett köp och återbetala eventuella inbetalda belopp.
För att få handla hos oss måste du vara över 18 år.
Om du handlar med annan persons personuppgifter utan dennes medgivande, och om detta innebär ekonomisk eller annan skada för oss eller våra samarbetspartner, så kommer detta att polisanmälas.
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
TACK för att du läst våra villkor!! Om det är något du undrar över, tveka inte att kontakta oss!
(senast uppdaterad 181126)